KONSPEKT DZIENNEGO OŚRODKA PRACY W KLASIE DRUGIEJ
Temat ośrodka okresowego: Wiosna
Temat ośrodka tygodniowego: Wiosna w ogródku
Temat ośrodka dziennego: Pierwsze warzywa
Metody pracy: werbalna, oglądowa, praktycznego działania
Formy pracy: indywidualna, zespołowa
Cel ogólny: poznanie pierwszych wiosennych warzyw
Cele operacyjne – uczeń potrafi:
nazwać wczesne wiosenne warzywa,
zrobić zakupy na straganie warzywnym,
rozpoznać warzywa poprzez smak i dotyk,
posługiwać się nazwami dni tygodnia, miesięcy i pór roku,
zachować bezpieczeństwo podczas wyjścia na stragan,
bezpiecznie posługiwać się prostymi narzędziami kuchennymi,
estetycznie wykonać pracę plastyczną i dobrać odpowiednie kolory do warzyw.
Środki realizacji:
emblematy do kalendarza pogody,
"lista zakupów” – nazwy warzyw,
ilustracje warzyw i podpisy (duże – na tablicę i indywidualne dla uczniów do wklejenia do zeszytu),
karty pracy z ćwiczeniami matematycznymi,
płyta cd z tekstem piosenki do zabawy ruchowej,
kontury marchewek do wyklejania,
papier kolorowy,
klej,
naturalne okazy warzyw,
narzędzia kuchenne,
talerze.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
ZAJĘCIA WSTĘPNE
Powitanie z dziećmi – zabawa w „Dzień dobry”.
Sprawdzenie obecności – zaznaczenie na liście.
Ustalenie daty i stanu pogody – ustalenie dnia, miesiąca, pory roku, omówienie stanu pogody, zaznaczenie w kalendarzu i zapis w zeszytach.
Wskazanie tematu zajęć – rozmowa kierowana nt. warzyw sadzonych wiosną w ogródku i ich wartości odżywczych.
Omówienie organizacji pracy.
PRACA POZNAWCZA – OBSERWACJA I KOJARZENIE
Uczniowie kolejno losują swoją „listę zakupów” spośród przygotowanych nazw warzyw.
Wyjście na stragan warzywny, gdzie uczniowie kupują: pomidory, ogórki, sałatę, marchewkę i rzodkiewkę – przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
Powrót do szkoły – oglądanie kupionych warzyw, wskazywanie ich charakterystycznych cech, kolejno rozpoznawanie z zamkniętymi oczami.
Mycie warzyw, krojenie, dzielenie na kawałki i porcje dla każdego, degustacja – określanie smaku.
Dopasowywanie podpisów do ilustracji warzyw – praca na tablicy oraz indywidualna w zeszytach.
Piosenka ilustrowana ruchem pt. W wiosennym ogródku.
Ćwiczenia matematyczne rozwiązywane wspólnie na tablicy, zapis w zeszytach.
EKSPRESJA
Przygotowanie materiałów plastycznych, rozdanie szablonów.
Wydzieranie małych kawałków z papieru kolorowego i wypełnianie nimi konturu marchewki.
Porządkowanie miejsca pracy.
ZAJĘCIA KOŃCOWE
Ocena pracy uczniów, urządzenie wystawy.
Podsumowanie dnia.
Przypomnienie nazw warzyw omawianych na zajęciach.
Ocena zachowania uczniów.
Pożegnanie.
Opracowała: mgr Agnieszka Kłapyta - Włodarz
< powrót do listy