Program kółka teatralnego "Kukiełkowe ekspresje"
WSTĘP
Programem objęci są uczniowie grup nr 2, 3 i 4 szkoły podstawowej i grupy gimnazjalnej, uczęszczający do Szkoły Podstawowej Nr 3 Specjalnej w Łodygowicach. Program będzie realizowany w ciągu całego roku szkolnego 2018/2019.
Przy opracowywaniu programu uwzględniono możliwości psychomotoryczne uczniów.
Treści zawarte w programie są zgodne z podstawą programową określoną w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, w zakresie takich przedmiotów jak funkcjonowanie osobiste i społeczne oraz zajęcia rozwijające kreatywność.
Metoda małych form scenicznych to teatrzyk kukiełkowy, który może spełniać ogromną rolę terapeutyczną w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie. Polega ona na zaspakajaniu wielu potrzeb, przeżyć i twórczej aktywności dzieci. Istotą tej metody jest usprawnianie dziecka we wszystkich zaburzonych sferach:
Zajęcia metodą małych form scenicznych mają na celu: zapoznanie ze sztuką teatru kukiełkowego; rozwijanie i rozbudzanie zainteresowań twórczością dziecięcą, możliwość poznawania tej twórczości; kształtowanie zdolności twórczego działania; rozwijanie pewności siebie.
W tej metodzie nie jest najważniejszy efekt końcowy lecz samo przygotowanie i przebieg zabawy odgrywają największą rolę w kształtowaniu estetycznych przeżyć dzieci. Aranżując różne przedstawienia dziecko wspólnie z nauczycielem wykonuje kukiełki, dekoracje, uczy się tekstu, jest zaangażowane w cały proces działania.
Poprzez odpowiedni dobór tekstów można realizować nie tylko cele poznawcze (wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie), ale również wychowawcze.
Ponadto ta metoda dostarcza dzieciom wiele spontanicznej radości i dobrej zabawy, a więc pomaga rozładować różne frustracje i agresję, przełamać nieśmiałość.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Program jest skierowany do uczniów grup szkoły podstawowej i grupy gimnazjalnej uczęszczających do Szkoły Podstawowej Nr 3 w Łodygowicach.
Zgodnie ze swoimi założeniami najważniejszym zadaniem dodatkowych zajęć teatralnych jest rozwijanie uzdolnień artystycznych swoich wychowanków poprzez różnorodne formy aktywności artystycznej. Głównym celem kółka teatralnego jest zapoznanie uczniów ze sztuką teatralną, poznawanie środków wyrazu artystycznego, stosowanych w teatrze, kształcenie umiejętności dramatycznych podczas zabaw twórczych. Wprowadzenie gry aktorskiej w inscenizacjach i widowiskach teatralnych zakończonych występem przed publicznością.
Główną formą stosowaną podczas zajęć koła teatralnego będzie praca w zespole. Osiąganiu założonych celów posłużą też inne, bardziej szczegółowe formy, takie jak:
• Zabawy naśladowcze,
• Zabawy tematyczne,
• Zabawy z elementem dramy i pantomimy,
• Improwizacja,
• Inscenizowanie ruchem wierszy, piosenek, bajek, opowiadań, baśni,
• Udział dzieci w spektaklach i widowiskach teatralnych,
• Ćwiczenia dykcji, mimiki, ruchowe,
• Śpiew,
.• Gra aktorska, prace plastyczne (projektowanie i udział w tworzeniu scenografii, kostiumów, kukiełek, zaproszeń, plakatów, itp.)
CELE EDUKACYJNE I WYCHOWAWCZE:
Teatrzyk uwzględnia potrzeby intelektualne, emocjonalne, moralne i estetyczne. Nawiązuje do ogólnych założeń pedagogiki ekspresji i aktywizuje dzieci do przeżywania, rozwoju twórczości teatralnej i wiedzy o sztuce teatralnej.
RAMOWY PLAN PRACY
PAŹDZIERNIK
LISTOPAD- GRUDZIEŃ
KWIECIEŃ-MAJ
WARUNKI ORGANIZACYJNE
EWALUACJA PROGRAMU
< powrót do listy