Program zajęć z ceramiki:
„CZTERY PORY ROKU Z CERAMIKĄ”
autorki: mgr Jolanta Barteczko, mgr Iwona Rusin
Spis treści:
WPROWADZENIE
Zajęcia artystyczne z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną odgrywają bardzo ważną rolę w procesie ich rewalidacji. Wynika to z wielorakich funkcji, jakie spełnia sztuka w procesie wychowania człowieka.
Dla potrzeb naszego projektu wymienić można następujące:
Spośród różnych form twórczości plastycznej wymienione wyżej funkcje idealnie spełniają zajęcia ceramiczne.
Praca w glinie pobudza wyobraźnię, rozwija uzdolnienia plastyczne, prowadzi do rozbudzenia konkretnych, pozytywnych zainteresowań. Ponadto inspiruje do twórczych rozwiązań, ze względu na możliwość łączenia jej z różnorodnymi materiałami, takimi jak: styropian, wiklina, drewno, szkło, sznurek itp.
Drugim ważnym argumentem, którym kierowałyśmy się stawiając właśnie na ceramikę, jest fakt, że do jej tworzenia można wykorzystać wiele innych technik plastycznych – rytowanie, rzeźbienie, malowanie, stemplowanie, inkrustowanie, rysowanie…
Zajęcia ceramiczne realizują ponadto wiele zadań służących rozwijaniu sprawności manualnej, orientacji przestrzennej, koncentracji uwagi, koordynacji wzrokowo – ruchowej, z których wymienić można:
Rozwijanie zainteresowań, sprawności manualnej, oraz zdolności plastycznych to - zgodnie z „Podstawą programową kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach”, oraz z "Podstawą programową określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólonego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przyspasabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej" - jedne z ważniejszych celów prowadzenia zajęć rewalidacyjnych.
Dlatego program „Cztery pory roku z ceramiką” jest jak najbardziej przystosowany do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną i możliwy do realizacji na zajęciach rewalidacyjnych, oraz na zajęciach z plastyki i techniki, wzbogacając wachlarz technik w ramach tych przedmiotów.
Dlaczego w tytule naszego programu uwzględniłyśmy „Cztery pory roku”? W pracy z dziećmi w naszej placówce ważne jest uświadamianie im cykliczności zmian w przyrodzie i w związku z tym tematyka zajęć przyporządkowana jest porom roku. Chciałyśmy, aby zajęcia z ceramiki były zgodne tematycznie z zajęciami prowadzonymi w zakresie innych przedmiotów, takich jak: funkcjonowanie w środowisku, funkcjonowanie osobiste i społeczne, czy muzyka.
Program w przedstawionej poniżej formie obejmuje zadania na okres: od jesieni 2018 do lata 2019.
CHARAKTERYSTYKA UCZESTNIKÓW PROGRAMU
Uczestnikami programu są uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 Specjalnej w Łodygowicach z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym - grup gimnazjalna i uczniowie ze szkoły podstawowej. Wszystkie dzieci pochodzą z terenów wiejskich Żywiecczyzny i dla większości z nich szkoła jest jedynym miejscem „spotkania ze sztuką”.
Cele programu wynikają z następujących przesłanek:
Z przedstawionych założeń wynikają następujące cele programu:
CELE OGÓLNE:
CELE SZCZEGÓŁOWE
Formy realizacji:
Metody pracy:
Program przewiduje zajęcia z ceramiki po dwie godziny tygodniowo, w ramach przedmiotów „plastyka” i „technika”, oraz zajęć korekcyjno - kompensacyjnych. Tematyka zajęć zgodna jest z rytmem pór roku.
Pora roku |
Miesiąc |
Tematyka |
JESIEŃ |
WRZESIEŃ PAŹDZIERNIK LISTOPAD
|
Miseczka w kształcie liścia Ceramiczne obrazki (płaskorzeźby) przedstawiające krajobraz jesienny) Ramki do zdjęć z motywem jesiennym Kafelki z motywem jesiennym
|
ZIMA |
GRUDZIEŃ STYCZEŃ LUTY |
Aniołki – wykorzystanie gotowych form; lepienie według pomysłów dzieci Ozdoby choinkowe nawiązujące do tradycyjnych wzorów – gwiazdki, choinki itp. Kiermasz świąteczny Upominki z motywem serduszka na „Walentynki” |
WIOSNA |
MARZEC KWIECIEŃ MAJ |
Ozdoby świąteczne na Wielkanoc Kafelki z motywem wiosennym |
LATO |
CZERWIEC |
Kafelki z motywem kwiatowym Ptaszki Wystawa prac |
Przedmiotem ewaluacji będzie stopień realizacji założonych w programie celów. Analiza wytworów uczniów pozwoli odpowiedzieć na pytania:
- Czy zostały osiągnięte założone cele programu
- W jakim stopniu realizacja programu wspomogła rozwój uczniów.
Wnioski zyskane w trakcie ewaluacji programu pozwolą na określenie jego mocnych i słabych stron, a w konsekwencji na modyfikację programu w kolejnym roku szkolnym.