Metoda ośrodków pracy
Metoda ośrodków pracy wprowadzona w Polsce w latach 20-tych przez prof. Marię Grzegorzewską, wywodzi się z metody ośrodków zainteresowań opracowanej przez belgijskiego lekarza i pedagoga Ovide Decroly'ego.
Nauczanie tą metodą odbywa się w klasach I-III w szkole specjalnej. Metoda poprzez całościowe nauczanie pozwala łączyć działania dydaktyczne i rewalidacyjne. Poprzez ścisły związek z życiem metoda ta stopniowo wprowadza dziecko w poznanie świata i włącza w nurt zmieniającej się rzeczywistości. Aktywność dziecka traktuje jako podstawową zasadę poznawczą, daje możliwość kontrolowania zdobytych wiadomości poprzez ich zastosowanie w działalności praktycznej. Metoda uczy widzenia, obserwowania, badania, myślenia, rozumienia zjawisk przyrody i zjawisk społecznych, uczy wyciągania wniosków, przyczynowego i systematycznego ujmowania zjawisk społeczno-przyrodniczych.
Treści programowe dziecko powinno możliwie wszechstronnie poznać, a więc: obserwować, porównywać, wyciągać wnioski, wyodrębniać cechy, badać związki przyczynowe, następnie zebrać dostępne materiały o zagadnieniu różnymi drogami i pod różnymi postaciami (konkretne obiekty, modele, narzędzia, wiadomości, obrazki, teksty i notatki z książek i czasopism), a w końcu skonkretyzować swoje przeżycia związane z opracowywanym zagadnieniem w wybranej formie ekspresji.
W metodzie ośrodków pracy treści nauczania czerpiemy ze środowiska społeczno-przyrodniczego. Program zbudowany jest koncentrycznie. Treści poznawcze narastają stopniowo w każdej następnej klasie. Te same tematy realizowane są coraz szerzej, w innym kontekście, a zagadnienia dostosowywane są do coraz wyższego poziomu rozwoju uczniów. W metodzie ośrodków nie ma sztywnego podziału na przedmioty nauczania, a realizacja treści języka polskiego, matematyki, techniki, plastyki, muzyki, wychowania fizycznego pozostaje w ścisłym związku z poznaniem środowiska społeczno-przyrodniczego. Lekcje jednego dnia tworzą podstawową jednostkę dydaktyczną – dzienny ośrodek pracy. Dzienne ośrodki składają się na ośrodki tygodniowe, te z kolei tworzą ośrodki okresowe i dalej ośrodki roczne.
W dziennym ośrodku pracy wyróżniamy następujące etapy:
zajęcia wstępne,
praca poznawcza – obserwacja, kojarzenie,
ekspresja,
zajęcia końcowe.
1) Zajęcia wstępne
Celem ich jest stworzenie dogodnych warunków pracy, odpowiedniej atmosfery i przygotowanie uczniów do pracy w ciągu dziennego ośrodka.
Zajęcia wstępne obejmują następujące czynności:
Zajęcia porządkowe (powitanie z dziećmi, lista obecności, ustalenie daty).
Obserwacje zmian przyrodniczych i analizę stanu pogody – prowadzenie kalendarza pogody.
Ćwiczenia ruchowe związane z tematyką dnia, gry i zabawy ruchowe ze śpiewem i muzyką.
Ustalenie celu i tematu zajęć.
2) Praca poznawcza – obserwacja i kojarzenie
Obserwacja ma na celu poznanie nowego materiału. Najbardziej wskazana w procesie poznania jest obserwacja bezpośrednia czyli poznanie przedmiotu, sytuacji, zjawiska przyrodniczego w warunkach naturalnych. Na zakończenie obserwacji prowadzonej w naturalnym środowisku należy powtórzyć zgromadzone wiadomości i zebrać w miarę możliwości okazy i materiały do dalszej pracy w klasie. Etap obserwacji ma dostarczyć potrzebną ilość materiału do stworzenia systemu wiedzy o danym zjawisku, a etap kojarzenia ma tę wiedzę zweryfikować, połączyć w logiczną całość i powiązać z materiałem poprzednio opracowywanym w zwarty system. W kojarzeniu następuje wiązanie tego co działo się w czasie obserwacji, z tym co działo się wcześniej i gdzie indziej. Ma to na celu uświadomienie uczniom rozmaitego rodzaju związków i zależności między faktami, skutkami i przyczynami.
3) Ekspresja
Ekspresja to wyrażanie przeżyć lub zastosowanie wiadomości uczniów powstałych w wyniku wielozmysłowej obserwacji w różnych formach działania. W czasie ekspresji uczeń ma możliwość zastosowania zdobytej wiedzy w działaniu praktycznym.
Wyróżniamy następujące rodzaje ekspresji:
praktyczną (czynności samoobsługowe, przygotowywanie posiłków, porządkowanie, hodowanie roślin, zwierząt, zbieranie owoców i warzyw, modelowanie, konstruowanie),
plastyczną (rysunek, malowanie różnymi technikami, wydzieranki, wycinanki),
ruchową (ćwiczenia ruchowe, zabawy, gry, inscenizacje),
muzyczną (śpiewanie piosenek, ich inscenizacja, zabawy rytmiczne),
werbalną (wypowiedzi ustne, czytanie, recytowanie wierszy, pisanie zdań, opowiadań, rozwiązywanie zadań matematycznych).
Jeżeli uczniowie potrafią skorzystać ze zdobytej wiedzy, wyrazić w różnych formach swe przeżycia, to znaczy, że zrozumieli opanowywany w danym dniu materiał.
4) Zajęcia końcowe
Zajęcia końcowe to podsumowanie całodziennej pracy i sprawdzenie zdobytych wiadomości. Do zajęć końcowych będzie należało ustalenie, co nowego uczniowie poznali, sprawdzenie zrozumienia zdobytych wiadomości. Ważnym elementem zajęć końcowych jest ocena pracy i zachowania uczniów. Ocena powinna spełniać funkcję dydaktyczną, wychowawczą i społeczną. W zajęciach końcowych powinien się znaleźć czas na załatwienie bieżących spraw klasowych, czas na uporządkowanie miejsca pracy i podanie tematu na następny dzień.
Literatura:
A. Kosińska, A. Polak, D. Żiżka, Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli, WSiP, 1999
Opracowała: mgr Agnieszka Kłapyta - Włodarz
< powrót do listy